Τι είναι η δυσλεξία: Συμπτώματα και διάγνωση
Η δυσλεξία είναι μια εξελικτική δυσκολία ακαδημαϊκής επίδοσης. Είναι μια σύνθετη νευρολογική κατάσταση, συχνά κληρονομική, που εμποδίζει την κατάκτηση της γλώσσας. Είναι μια ειδική δυσκολία σε έναν ή περισσότερους από τους τομείς της ανάγνωσης, της ορθογραφημένης γραφής και του γραπτού λόγου. Εκδηλώνεται με δυσκολίες στην αντίληψη και έκφραση της γλώσσας, ιδιαίτερα στη φωνολογική επεξεργασία, στην ανάγνωση και στη γραφή, στην ορθογραφία και μερικές φορές στην αριθμητική.
Δεν είναι αποτέλεσμα έλλειψης κινήτρων, αισθητηριακών δυσλειτουργιών και ανεπαρκών εκπαιδευτικών και περιβαλλοντικών ευκαιριών, αλλά μπορεί να συνυπάρχει με τα παραπάνω. Δεν οφείλεται σε νοητική καθυστέρηση ή σε ψυχικές διαταραχές. Διαφέρει σε σοβαρότητα από άτομο σε άτομο και παρουσιάζεται στην παιδική ηλικία.
Προϋποθέτει ότι το πρόβλημα είναι σοβαρό και ότι επιμένει πάρα τις ενδεδειγμένες μαθησιακές ευκαιρίες.
ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ
Γραφή
- Τα παιδιά με δυσλεξία κάνουν λάθη σε βασικούς κανόνες ορθογραφίας.
- Παραλείπουν, αναστρέφουν ή προσθέτουν γράμματα σε λέξεις.
- Κάνουν λάθη στην ακολουθία των γραμμάτων μέσα σε μία λέξη.
- Δεν έχουν καλό γραφικό χαρακτήρα.
Ανάγνωση - Τα παιδιά διαβάζουν με αργό ρυθμό, παραλείπουν λέξεις ή ολόκληρες σειρές στο κείμενο.
- Γίνεται λανθασμένη ανάγνωση λέξεων λόγω σύγχυσης γραμμάτων, αντιστροφής, παράλειψης ή προσθήκης γραμμάτων.
- Εμφανίζεται αδυναμία στην κατανόηση κειμένου.
Δυσκολίες στα μαθηματικά - Σε αρκετές περιπτώσεις εμφανίζονται δυσκολίες γλωσσικής φύσεως και στα μαθηματικά όπως:
- Αντιστροφή αριθμών.
- Σύγχυση στις μετατροπές μονάδων.
- Αδυναμία κατανόησης προβλημάτων.
- Λανθασμένη τοποθέτηση των αριθμών στις κάθετες πράξεις.
Χαρακτηριστικά της δυσλεξίας στον ψυχοκοινωνικό τομέα.
Ο ψυχοκοινωνικός τομέας επηρεάζεται σημαντικά από την εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών.
Μερικά από τα προβλήματα κοινωνικό-συναισθηματικής φύσης, που ενδεχομένως εμφανίζονται στα παιδιά με δυσλεξία είναι:
Το άγχος του σχολείου
Αποτυχία με τα επακόλουθά της
Απόρριψη από το περιβάλλον τους
Χαμηλή αυτοεκτίμηση
Υπερδραστηριότητα
Συναισθηματική αστάθεια
Παρορμητισμός
Δυσκολίες στις διαπροσωπικές σχέσεις.
Η διάγνωση των παιδιών με δυσλεξία στην Ελλάδα γίνεται:
Στα Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα.
Στα ΚΕΔΑΣΥ κάθε νομού.
Η διαγνωστική τους ομάδα αποτελείται από ειδικότητες όπως:
Νευρολόγο, ψυχίατρο, παιδοψυχίατρο, ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό, ειδικό παιδαγωγό, λογοπεδικό, λογοθεραπευτή.
Κατά τη θεραπευτική παρέμβαση πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η διαπλοκή ψυχιατρικών διαταραχών και δυσκολιών στη μάθηση.
Είναι αναγκαίο να παρέχεται ενημέρωση στους γονείς και το παιδί για τη φύση του προβλήματος.
Απαιτείται ψυχολογική υποστήριξη και κινητοποίηση του παιδιού.
Η διορθωτική αγωγή ανάγνωσης και γραφής αποτελεί μια μέθοδο παρέμβασης που βασίζεται στην απλοποίηση και την επανάληψη.
Σε πολλά από τα παρεμβατικά προγράμματα διδάσκονται στα παιδιά στρατηγικές και τεχνικές βελτίωσης της μνήμης.
Τα παιδιά καλούνται να μάθουν να ομαδοποιούν, να συνδέουν πληροφορίες και να τις οργανώνουν.
Με συνεχή εξάσκηση και επανάληψη είναι δυνατό να βελτιωθεί η μνήμη των παιδιών.